Stłuczka czy kolizja drogowa może przytrafić się tak naprawdę każdemu kierowcy, nawet temu najbardziej uważnemu. Każdy poszkodowany w zdarzeniu drogowym ma prawo domagać się naprawy wyrządzonych szkód, które pokryte zostaną środkami pochodzącymi z OC sprawcy. Strona poszkodowana ma do wyboru dwa warianty naprawy – bezgotówkową oraz kosztorysową (gotówkową). Ze względu na wygodę najczęściej wybierany jest wariant pierwszy. Tylko czy na pewno jest to opłacalne rozwiązanie?
Jak działa naprawa bezgotówkowa szkody?
W przypadku wypłaty odszkodowania w systemie bezgotówkowym podstawą rozliczenia będą sporządzone po wypadku faktury VAT. Specjalista oceni stan pojazdu i wartość wyrządzonych w nim szkód w wyniku zdarzenia drogowego oraz podać orientacyjną wartość naprawy wszystkich uszkodzeń. Klient korzystający z usług warsztatu nie ponosi żadnych kosztów związanych z naprawą. Rozliczenie po sporządzeniu stosownej dokumentacji odbywa się pomiędzy warsztatem a ubezpieczycielem. W tym przypadku ważne jest to, by ustalona kwota ubezpieczenia była na tyle wysoka, by w całości wystarczyła na pokrycie wydatków związanych z naprawą wyrządzonej w zdarzeniu drogowym szkody.
W przypadku naprawy bezgotówkowej poszkodowany ma prawo otrzymać od ubezpieczyciela auto zastępcze na cały czas trwania naprawy. Ponadto ma on prawo wskazać warsztat, w którym naprawione zostaną usterki.
Dlaczego warto wybrać naprawę bezgotówkową?
Jedną z największych zalet napraw bezgotówkowej jest to, że firma ubezpieczeniowa sama rozlicza się z warsztatem – poszkodowany kierowca ma tylko wybrać miejsce naprawy i oczekiwać na wykonanie wszystkich prac. Idealną sytuacją jest, gdy ubezpieczyciel świadczy usługę door-to-door. W takim przypadku auto po naprawach trafia bezpośrednio pod wskazany adres.
Wybierając naprawę bezgotówkową, właściciel auta nie musi być zaangażowany w proces likwidacji szkody, który niekiedy bywa naprawdę czasochłonny i wymagający. To zupełne przeciwieństwo naprawy gotówkowej, w której poszkodowany musi być w proces likwidacji szkody zaangażowany przez cały czas.
Właściciel pojazdu poszkodowany w wyniku zdarzenia drogowego ma prawo do wyboru miejsca, w którym zostanie naprawione jego auto. Firma ubezpieczeniowa nie może ingerować w to, gdzie szkoda zostanie zlikwidowana.
Naprawa gotówkowa czy bezgotówkowa – co wybrać?
Każdy ze sposobów likwidacji szkody ma zarówno swoje zalety jak i wady, dlatego należy dobrze zastanowić się nad podjęciem właściwej decyzji. Z punktu widzenia poszkodowanego najlepszym rozwiązaniem może być naprawa bezgotówkowa, w której wszelkie formalności załatwiane są pomiędzy ubezpieczycielem i warsztatem – poszkodowany ma tylko wybrać miejsce, w którym szkoda ma zostać naprawiona. Oczywiście napraw gotówkowa ma również sporo zalet, należy jednak pamiętać o tym, że wymaga ona większego zaangażowania ze strony poszkodowanego kierowcy.
W wielu przypadkach ze względu na praktykę zaniżania wysokości odszkodowania korzystanie z wariantu bezgotówkowego dla poszkodowanych okazuje się być znacznie korzystniejszym rozwiązaniem.