Odmowa wypłaty odszkodowania za kolizję drogową a może zaniżone odszkodowanie, które nie wystarcza na pokrycie wszystkich kosztów napraw? Warto pamiętać o tym, że decyzja wydana przez ubezpieczyciela nie jest ostateczna – każdy ma prawo się od niej odwołać. W jaki sposób?
Termin odwołania od decyzji ubezpieczyciela
Każdy poszkodowany w wyniku zdarzenia drogowego, jeśli uważa decyzję ubezpieczyciela za niesłuszną, ma prawo do złożenia odwołania. Należy jednak pamiętać o zachowaniu terminu – na szczęście w tym przypadku jest on dość długi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 819 § 1 kodeksu cywilnego) od decyzji ubezpieczyciela można odwołać się w ciągu 3 lat, licząc od dnia, w którym doszło do szkody.
W przypadku szkód będących wynikiem czynu niedozwolonego czas na odwołanie wydłuża się do 10 lat, a przy przestępstwach roszczenia przedawniają się dopiero po 20 latach.
Choć czas na złożenie odwołania od decyzji ubezpieczyciela jest dość długi, to jednak pod wieloma względami najkorzystniej będzie zrobić to możliwie jak najszybciej. Im więcej czasu upłynie, tym więcej istotnych dla sprawy szczegółów zdarzenia można po prostu zapobiec. Dodatkowo jeżeli długo zwlekamy z odwołaniem od decyzji ubezpieczyciela, może się okazać, że TU nie uwzględni roszczeń, argumentując to tym, że do uszkodzeń nie wyszło w wyniku zdarzenia drogowego.
Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela – praktyczny poradnik
Jak złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela? Cała procedura jest określona w przepisach, dokładniej w ustawie o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego.
Jak złożyć odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń? Można zrobić to na kilka sposobów:
- ustnie w czasie rozmowy telefonicznej lub w czasie bezpośredniej wizyty w placówce należącej do ubezpieczyciela;
- elektronicznie – odwołać się od decyzji można również online. Można dokonać tego za pośrednictwem poczty e-mail lub specjalnego formularza ze strony internetowej (o ile oczywiście taki jest udostępniany);
- pisemnie – odwołanie można również złożyć w formie pisemnej, wysyłając dokument pocztą lub osobiście dostarczając go do siedziby zakładu ubezpieczeń.
Treść odwołania jest nie bez znaczenia – choć wiele osób może nie być tego świadomych, ale to, co zostanie zawarte w dokumencie lub jakie informacje zostaną przekazane przedstawicielowi zakładu ubezpieczeń, jest niezwykle istotne.
Odwołując się od decyzji ubezpieczyciela, zawsze warto powoływać się na ustawę z 5 sierpnia 2015 r. dotyczącą rozpatrywania reklamacji. Ponadto należy też zadbać o to, by odwołanie było przygotowanie w profesjonalny sposób – jeżeli nie jesteśmy w stanie zrobić tego sami, warto sięgnąć po pomoc specjalistów. Kolejna ważna kwestia to argumentacja – tu naprawdę solidnie trzeba się przygotować, przedstawiając powody składanego odwołania.
Przygotowując pismo czy planując rozmowę z towarzystwem ubezpieczeniowym, należy pamiętać również o kwestiach formalnych, które również są bardzo ważne. W odwołaniu nie może zabraknąć:
- danych strony składającej odwołanie (wystarczy imię, nazwisko i adres),
- danych zakładu ubezpieczeń, do którego kierowane jest odwołanie (wystarczy nazwa i adres),
- wskazania numeru sprawy/oznaczenia zgłoszonej szkody/ numeru decyzji zakładu ubezpieczeń.
Uzasadnienie odwołania wcale nie musi być długie. Znacznie ważniejsza od objętości jest jego treść. Powinna być konkretna i jasno pokazywać, dlaczego poszkodowany w zdarzeniu drogowym nie zgadza się z decyzją ubezpieczyciela.
TU ma 30 dni na rozpatrzenie odwołania. Jeżeli jest nie po naszej myśli, możemy dalej kierować sprawę do Rzecznika finansowego lub skorzystać z pomocy jednej z firm zajmujących się uzyskiwaniem dopłat do odszkodowań.