Zadzwoń

+48 725 000 247

Napisz

info@zanizonaszkoda.pl

Szkoda OC – co musisz wiedzieć?

Ubezpieczenia komunikacyjne to jeden z najpopularniejszych typów polis, jakie są obecnie dostępne na rynku. W przypadku kierowców ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. O wyborze polisy w tym przypadku decyduje wyłącznie cena, ponieważ niezależnie od ubezpieczyciela zakres ochrony zawsze jest taki sam.

Co warto wiedzieć o pokrywaniu szkód z polisy OC?

Pełna dokumentacja

Any doszło do wypłaty odszkodowania lub naprawy uszkodzonego pojazdu z polisy OC sprawcy, ubezpieczyciel wymaga przedstawienia przez poszkodowanego pełnej dokumentacji.

Pierwszym krokiem do otrzymania odszkodowania jest kontakt z ubezpieczycielem (telefoniczny, osobisty, mailowy). Należy przekazać mu przy tym najważniejsze informacje, czyli:

  • imię i nazwisko zarówno poszkodowanego, jak i sprawcy,
  • numer polisy sprawcy,
  • miejsce zdarzenia,
  • krótki (ale merytoryczny) opis kolizji.

To jednak nie są wszystkie informacje, jakie ubezpieczyciel musi uzyskać, aby mógł rozpocząć procedurę przyznania odszkodowania za wypadek. W związku z tym konieczne jest przekazanie kopii dokumentów tożsamości, kopii prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego, oświadczenie sprawcy czy notatkę policyjną. Bardzo ważne jest także skrupulatne przedstawienie dokumentacji szkody oraz miejsca zdarzenia (najlepiej w formie zdjęć).

Kto wybiera tryb likwidacji szkody?

To nie ubezpieczyciel, a poszkodowany w wyniku zdarzenia drogowego wybiera sposób likwidacji szkody. Ma on dwie możliwości – może zdecydować się na formę kosztorysową bądź bezgotówkową (warsztatową).

W przypadku wyboru formy kosztorysowej do poszkodowanego zgłasza się przysłany przez ubezpieczyciela rzeczoznawca. Jego zadaniem jest dokonanie oględzin i sporządzenie kosztorysu naprawy powstałych szkód. W tym przypadku na podstawie dokumentu sporządzonego przez rzeczoznawcę ustalana jest wysokości odszkodowania.

W przypadku formy bezgotówkowej (warsztatowej) to nie rzeczoznawca, a wybrany warsztat dokonuje oględzin pojazdu  oceny szkód, a następnie przystępuję do ich naprawy (oczywiście o ile jest to możliwe). Gdy auto jest już w pełni sprawne, wystawia fakturę za wykonane naprawy – ta opłacana jest przez ubezpieczyciela. Poszkodowany nie musi się niczym martwić, jego zadanie polega jedynie na oczekiwaniu i odbiorze sprawnego auta.

Naprawa szkody – tylko nowe i oryginalne części

Wielu ubezpieczycieli zaniżając wartość odszkodowania, stosuje części zamienne przy naprawach, które niestety w wielu przypadkach są nie tylko gorszej jakości, ale również mogą nie być odpowiednio dopasowane do wybranego modelu.

Każdy poszkodowany w wyniku zdarzenia drogowego powinien wiedzieć, że jeżeli w jego aucie zostały uszkodzone oryginalne części, ubezpieczyciel w naprawie powinien skorzystać z części pochodzących od tego samego producenta. Co w przypadku, gdy z jakiegoś powodu nie będzie to możliwe? W takiej sytuacji poszkodowany musi otrzymać stosowną informację o tym, że do naprawy nie zostaną wykorzystane oryginalne dla danego modelu pojazdu części. W oficjalnym piśmie musi również znaleźć się powód zaistnienia takiej sytuacji.

Nie daj się stresowi po wypadku!

Zostaw numer, a my zaoferujemy Ci darmowe auto zastępcze i bezgotówkową naprawę.

Nie chcesz podawać swojego numeru telefonu?
Nic nie szkodzi - kliknij tutaj aby pobrać oświadczenie.