Zadzwoń

+48 725 000 247

Napisz

info@zanizonaszkoda.pl

Wypadek lub kolizja – jak należy postąpić?

Wypadki i kolizje drogowe to powszechne zjawisko na drogach – do tego typu zdarzeń dochodzi niemal każdego dnia. Z całą pewnością nie są to przyjemne sytuacje, jednak można sobie z nimi poradzić. Wystarczy tylko zachować spokój i wiedzieć, jak w takich wypadkach należy postępować. 

Policja na miejscu zdarzenia – czy zawsze potrzebna jest interwencja służb? 

W przypadku drobnych stłuczek czy kolizji interwencja służb nie jest niezbędna – strony biorące udział w zdarzeniu mogą spisać stosowne oświadczenie, które będzie niezbędne przy uzyskiwaniu odszkodowania za kolizję przez stronę poszkodowaną w zdarzeniu drogowym. Natomiast w przypadku wypadku i potencjalnych ofiar wezwanie policji przez strony zdarzenia jest obowiązkowe. 

Niezależnie od okoliczności zdarzenia w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy nikt nie został poszkodowany. Jeżeli ktokolwiek odniósł obrażenia, konieczne jest wezwanie służb ratunkowych. 

Odpowiednie zabezpieczenie miejsca zdarzenia

Po wypadku i kolizji drogowej, po upewnieniu się, że nikt nie potrzebuje profesjonalnej pomocy medycznej, konieczne jest zadbanie o bezpieczeństwo wszystkich uczestników zdarzenia drogowego. Jeżeli jest taka możliwość, należy odsunąć pojazdy na pobocze i ustawić je w sposób, który nie będzie utrudniać przejazdu innym uczestnikom ruchu drogowego. Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości, konieczne jest uruchomienie świateł awaryjnych i postojowych, a także ustawienie trójkąta ostrzegawczego, aby inni kierowcy na danym odcinku drogi zachowali maksymalną ostrożność.

Oświadczenie uczestników zdarzenia

Jeżeli na miejsce zdarzenia nie została wezwana policja (nie ma wątpliwości co do tego, kto jest sprawcą zdarzenia), uczestnicy powinni sporządzić stosowne oświadczenie. Te może być sporządzone na zwykłej kartce (nie każdy ma przecież zawsze przy sobie gotowy wzór takiego dokumentu), najważniejsze jest to, by zawierało wszystkie niezbędne informacje, takie jak:

  • dane osobowe uczestników zdarzenia (imiona, nazwiska, adresy zamieszkania, numery telefonów, numery i daty ważności prawa jazdy); 
  • dane pojazdów biorących udział w zdarzeniu (marka, model, numer tablicy rejestracyjnej); 
  • data, miejsce i okoliczności zdarzenia;
  • dane polisy sprawcy zdarzenia drogowego (nazwa ubezpieczyciela, numer polisy OC, data ważności polisy);
  • dane ewentualnych świadków zdarzenia (imiona i nazwiska, numery telefonów).

Oświadczenie musi zostać podpisane przez wszystkich uczestników zdarzenia. 

Warto zadbać o możliwie jak najbardziej szczegółowy opis okoliczności, w jakich doszło do zdarzenia. Dobrym rozwiązaniem będzie też sporządzenie szkicu sytuacyjnego uwzględniającego układ drogi i położenie samochodów w czasie zdarzenia. Im lepiej opisane będą okoliczności zdarzenia i wyszczególniona zostanie strona winna, tym łatwiej będzie uzyskać odszkodowanie od ubezpieczyciela.

Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela

Gdy zostanie sporządzone oświadczenie sprawcy, a okoliczności zdarzenia możliwie jak najdokładniej opisane, kolejnym bardzo ważnym krokiem, jaki należy wykonać jest zgłoszenie zaistniałej sytuacji ubezpieczycielowi – można zrobić to już na miejscu zdarzenia, można też nieco później. W pierwszym przypadku szybkie poinformowanie zakładu ubezpieczeń o kolizji będzie niezbędne w przypadku konieczności odholowania uszkodzonego auta do miejsca, w którym zostanie ono naprawione. Ubezpieczyciele mają zazwyczaj podpisane umowy z firmami zajmującymi się transportem uszkodzonych aut na terenie całego kraju, zatem załatwienie tego typu pomocy nie zajmie wiele czasu. 

Wraz ze zgłoszeniem szkody należy dostarczyć ubezpieczycielowi (można zrobić to osobiście, listownie lub mailowo) pełen raport ze zdarzenia, aby ten mógł jak najszybciej oszacować wysokość szkód.

Kiedy zgłosić szkodę z OC sprawcy wypadku? 

W teorii nie ma potrzeby natychmiastowego zgłaszania zaistnienia szkody, jednak w wielu przypadkach im szybciej ubezpieczyciel będzie o tym wiedział tym lepiej (od szybkości zgłoszenia zależna jest między innymi szybkość wypłaty należnego odszkodowania). Zanim jednak towarzystwo ubezpieczeniowe dowie się o szkodzie musi zostać sporządzony jeden z  istotnych dokumentów – notka policyjna dotycząca zdarzenia lub oświadczenie uczestników zdarzenia drogowego wskazujące na to, kto jest stroną winną zaistniałej sytuacji. 

Poinformowanie o szkodzie jest obowiązkowe – warto pamiętać o tym, że odszkodowanie za poniesione straty zostanie wypłacone wyłącznie na wniosek poszkodowanego. Te ma 3 lata (od dnia zdarzenia) na zgłoszenie kolizji lub wypadku. Jednak im szybciej to zrobi tym przebieg i skutki zdarzenia zostaną realniej ocenione. Jeżeli szkoda zostanie zgłoszona po zbyt długim czasie, ubezpieczyciel może uznać, że nie powstała ona w wyniku zdarzenia drogowego, tym samym odmawiając wypłaty odszkodowania na niezbędne naprawy. 

Jeżeli szkoda jest wynikiem przestępstwa poszkodowany ma aż 20 lat od dnia jej wystąpienia na zgłoszenie faktu jej zaistnienia. Ten sam okres czasu obowiązuje dla osób poszkodowanych w wyniku zdarzeń w których sprawca nie został zidentyfikowany, a okoliczności zdarzenia sugerują przestępstwo.

W przypadku poszkodowanych małoletnich czas na zgłoszenie szkody wynosi 2 lata od dnia uzyskania przez nich pełnoletności. 

W jaki sposób zgłosić szkodę?

Jest kilka sposobów na zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi – można zrobić to na kilka sposobów. Można zrobić to z miejsca kolizji, choć nie ma takiego obowiązku i nie jest to niezbędne, gdy uszkodzenia nie uniemożliwiają samodzielne poruszanie się autem.

Jak zgłosić szkodę? Można zrobić to telefonicznie, mailowo, osobiście, listownie lub skorzystać ze specjalnego formularza, jeżeli taki ubezpieczyciel udostępnia na swojej stronie internetowej. Do formularza można również dołączyć zdjęcia i skany dokumentów potwierdzających zaistnienie szkody (np. oświadczenie sprawcy), co znacząco ułatwi i przyspieszy całą procedurę. Po zgłoszeniu szkody firma ubezpieczeniowa ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku i wypłatę odszkodowania.

Ustalenie rozmiaru szkody majątkowej

Zgłoszenie szkody to pierwszy krok na drodze do odszkodowania za powstałe uszkodzenia. Ubezpieczyciel na podstawie oględzin auta przeprowadzanych przez rzeczoznawcę oraz przesłanej dokumentacji ustala wartość szkody na podstawie katalogów (najczęściej jest to Audatex lub EurotaxGlass’s). Kosztorys napraw zostaje przedstawiony poszkodowanemu. Ten może go zaakceptować – wówczas w zależności od wybranej przez niego metody likwidacji szkody zostanie mu przekazana gotówka lub auto trafi do warsztatu współpracującego z ubezpieczycielem, gdzie zostaną usunięte wszystkie powstałe usterki. Co w przypadku niezaakceptowania kosztorysu? Wówczas kierowca może negocjować z ubezpieczycielem, a jeżeli to nie przyniesie skutku i według niego kwota odszkodowania w dalszym ciągu będzie zbyt niska i nie pozwoli pokryć wszystkich niezbędnych napraw, dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy profesjonalnej firmy zajmującej się dopłatami do odszkodowań. Ta po analizie dokumentacji wypłaci pełną należną kwotę odszkodowania. Warunkiem jest spełnienie kilku prostych wymogów i przeniesienie cesji wierzytelności na firmę.

Wybór sposobu naprawy szkód – gotówkowo czy bezgotówkowo? 

Gdy szkoda zostanie zgłoszony poszkodowany (jeśli nie doszło do szkody całkowitej) musi wybrać wariant naprawy powstałych szkód. Może wybrać wariant gotówkowy lub bezgotówkowy.

W przypadku bezgotówkowej likwidacji szkody właściciel tak naprawdę nie bierze udziału w likwidacji uszkodzeń. To ubezpieczyciel realizuje każdy z etapów naprawy, a właściciel auta jedynie odbiera je z wyznaczonego miejsca, gdy jest już po naprawie, odpowiednio przygotowane do dalszego użytkowania. Poszkodowany nie otrzyma tu żadnych pieniędzy – rozliczenie napraw z warsztatem będzie obowiązkiem ubezpieczyciela. Bezgotówkowa naprawa szkody ze względu na zalety i wygodę jest wariantem bardzo często wybieranym przez kierowców poszkodowanych w zdarzeniach drogowych. 

Gotówkowa naprawa szkody polega na tym, że likwidacja uszkodzeń w aucie leży całkowicie po stronie poszkodowanego kierowcy. To on po otrzymaniu i zatwierdzeniu kosztorysu napraw wyszukuje warsztat, zleca mu naprawę pojazdu oraz rozlicza wszystkie niezbędne koszta.

Auto zastępcze na czas naprawy pojazdu

Kierowcy poszkodowani w wyniku wypadku czy kolizji drogowej mają prawo do uzyskania auta zastępczego – koszt jego użytkowania zostanie pokryty z polisy sprawcy zdarzenia. Należy jednak zaznaczyć, że jest to możliwość, z której nie każdy będzie mógł skorzystać. Auto zastępcze z OC sprawcy przysługuje wyłącznie tym kierowcom, którzy nie mają możliwości skorzystania z innego auta, a pojazd jest im niezbędny do codziennego funkcjonowania (do pracy, odwożenia dzieci do szkoły itp.).

Sama procedura wynajęcia samochodu zastępczego nie jest skomplikowana. Poszkodowany kierowca może sam wybrać miejsce, z którego wynajmie pojazd (wówczas koszty wynajmu zostaną mu zwrócone) lub skorzystać z miejsca wskazanego przez ubezpieczyciela. Niezależnie od wybranego sposobu należy pamiętać o tym, że auto musi być tej samej klasy co uszkodzony pojazd – w przeciwnym wypadku zgodnie z obowiązującymi przepisami ubezpieczyciel będzie mógł odmówić pokrycia kosztów wynajmu auta zastępczego.

Korzystać z auta zastępczego kierowca będzie mógł do momentu naprawy jego pojazdu. W przypadku szkody całkowitej  czas bezkosztowego dla poszkodowanego użytkowania auta zastępczego ustalany jest indywidualnie (najczęściej to maksymalnie kilkanaście dni, które kierowca dostaje na znalezienie nowego pojazdu).

Profesjonalna pomoc po wypadku lub kolizji – zgłoś się do Zaniżonej Szkody!

Wypadki i kolizje drogowe nie należą do przyjemnych zdarzeń, to nie ulega wątpliwości. Dodatkowo mogą powodować przykre konsekwencje w postaci uszkodzeń pojazdów. To jednak nie koniec. Wielu kierowców ma również problem z uzyskaniem należytego odszkodowania od ubezpieczyciela, które pokryje koszty wszystkich niezbędnych napraw, aby auto znowu było sprawne, komfortowe i bezpieczne.

Auto zastępcze, dopłata do odszkodowania a może usługa holowania?  To tylko niektóre usługi, z których można skorzystać, decydując się na współpracę z Zaniżoną Szkodą.  To minimum formalności przy zachowaniu maksimum skuteczności.

Nie daj się stresowi po wypadku!

Zostaw numer, a my zaoferujemy Ci darmowe auto zastępcze i bezgotówkową naprawę.

Nie chcesz podawać swojego numeru telefonu?
Nic nie szkodzi - kliknij tutaj aby pobrać oświadczenie.