O szkodzie całkowitej mówimy wtedy, gdy auto uszkodzone w wyniku zdarzenia drogowego zostało tak uszkodzone, że jego naprawa jest już niemożliwa czy nieopłacalna. Kiedy ubezpieczyciele, ogłaszając szkodę całkowitą? Co należy zrobić w sytuacji, gdy okazuje się, że szkoda jest zbyt niska?
W jaki sposób wyliczane jest odszkodowanie przy szkodzie całkowitej?
W jaki sposób wykonywana jest wycena wartości auta, gdy dojdzie do szkody całkowitej? W tym przypadku pod uwagę brana jest wartość pojazdu jeszcze przed uszkodzeniem, szacowana na dzień wystąpienia szkody. Ponadto wycenie podlega też wartość wraku. Różnica pomiędzy tymi wartościami stanowi wysokość odszkodowania.
Dlaczego czasem odszkodowanie za szkodę całkowitą jest zaniżone? Wynika to przede wszystkim z wyliczeń ubezpieczyciela przy szacowaniu wartości pojazdu, jeszcze przed jego uszkodzeniem. Niekiedy przez zaniżenie wartości auta dochodzi do sytuacji, w której szkoda częściowa zamieniana jest na szkodę całkowitą. Wbrew pozorom dla poszkodowanego w wyniku zdarzenia drogowego nie jest to sytuacja korzystna, a często prowadzi do zaniżenia wartości odszkodowania.
Dlaczego wartość pojazdu przed uszkodzeniem jest zbyt niska?
Jest wiele przyczyn błędnego obliczania wartości samochodu. Jednym z nich jest brak uwzględnienia dodatkowego wyposażenia w wycenie czy niewłaściwe oznaczenie wersji pojazdu. W tym przypadku problem może stanowić również zbyt mały przebieg w stosunku do modeli pochodzących z podobnego rocznika i będących z podobnym stanie.
Częstą praktyką stosowaną przez ubezpieczycieli po ogłoszeniu szkody całkowitej jest zawyżenie wartości wraku. Jego wartość powinna zostać wyceniona i potwierdzona aukcją na specjalnym portalu, na którym ocenia się właśnie tego typu pojazdy. Niestety jest to praktyka, która, choć dobra i uczciwa, przez ubezpieczycieli nie jest stosowana zbyt często. Najczęściej wyceniając auto zarówno przed jak i po zdarzeniu drogowym nie ujmują w kosztorysie również cen rynkowych i wycen pochodzących od niezależnych rzeczoznawców.
Niska szkoda całkowita? Przyczyną takiego stanu rzeczy może być również zaniżenie rozmiaru szkód. Wszystko przez stosowanie tzw. korekt ujemnych. Jak wygląda to w praktyce? Otóż ubezpieczyciele automatycznie korygują pewne wartości, robiąc to w sposób całkowicie nieuzasadniony.
Co jeszcze stanowi problem w przypadku szacowania wartości szkody całkowitej przez ubezpieczyciela?
Problemem w ustalaniu wartości szkody całkowitej jest nie tylko niewłaściwa wartość pojazdu. Niestety często obniżona zostaje wartość pojazdu przed szkodą, a zawyżona wartość po szkodzie. Taka praktyka prowadzi do tego, że ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie znacznie niższe niż to, które należy się poszkodowanemu. Warto wiedzieć, że w przypadkach, w których wartość pojazdu jest zbliżona do kwoty naprawy, ubezpieczyciel może zdecydować o ogłoszeniu szkody całkowitej. Ta jest znacznie mniej korzystna dla kierowcy niż dla ubezpieczyciela.